Thursday, January 15, 2009

Ape keje tentera??

Askar Malaysia??
..........................................................................................
Sebelom aku join army ni, dulu aku ade gak join bdn2 berunifom nih..
aku join PKBM (persatuan kadet bersatu malaysia) aku mmg sgt2 aktif waktu kat skolah dulu..
erm..tapi aku xpernah tgk kerja dalam ATM (angkatan tentera malaysia) ni..
tgk cam rileks jek..dari mata kasar aku tgk sume cam xde keje je...hehehe~~
tenteu korg pon pikir cam aku jugak kan???

Tapi aku silap sebab ape yg aku pikirkan adelah songsang sgt2 dari ape yg aku nampak dulu..
pas join army ni..baru aku betol2 faham...tugas2 serg tentera ni...mmg penat!! abis tenaga n mental!!! erm..contohnye unit aku skrg ni adelah unit operasi yg akan menjaga sempadan lautan, pesisir pantai n sempadan negara...selama 3 bulan kami akan mengawasi perbatasan negara TANPA HENTI!! 24 hours!! n..akan diganti dgn unit2 atau pasukan lain setiap 3 bulan...

Sebenarnya bnyak ancaman keselamatan negara kita ni yg kita mmg betol2 xtau..
Aku xboleh nak crite lebih sebab aku kne simpan rahsia negara ni elok2...
PLKN, n bdn2 beruniform lain bnyak memerlukan kerjasama dari ATM...
kdg2 kita mmg xnampak betapa bnyknya sumbangan ATM pada negara n bagaimana kita dapat mengecap keamanan skrg...

Aku terdengar cerita seorang pegawai jurutera tentera yang suatu hari terpaksa bekerjasama dgn syarikat awam dalam suatu projek pembangunan ATM.. Orang awam tu mmg xpnh bekerjasama dgn ATM n ini adalah projek pertama beliau..
Beliau sangkakan bekerja ngan tentera ni x payah nak detail2 sgt..n suatu hari beliau pon pergi suatu meeting untuk bg speecch ttg persiapan untuk projek tersebut...n...
pihak ATM kurang puas hati sebab ape yg die peech tu xlengkap n betol2 detail..
n..die pon mintak tolong pada pegawai jurutera tu..bnyak mende jugak yg die baru nak blajar sbb waktu projek2 yg die wat kat luar x same ngan die wat utk ATM ni..n akhirnya dia akui yg dia dulu mmg berpandangan rendah ngan ATM ni..
haaa~ so korg boleh pikir kan skrg..
kdg2 kita xleh pandang dari segi luaran jek..maybe bnyk lagi yg kite xtau dari ape yg kite xpnh nampak...=)

So..aku sebagai pegawai dalam ATM ni mmg kagum n berbangga dgn kerjaya aku skang..
walaupon aku masih muda n bnyk2 rakan2 aku yg blajar lagi kat U,tapi aku suka ngan life aku skang ni walaupon xsame ngan remaja2 skang!!n (^_^)v

No comments:

Post a Comment